wtorek, 11 lutego 2014

Sampling

W dzisiejszym poście trochę więcej treści, gdyż będzie on zawierał aż trzy utwory, ale to z powodu tematu, którego się podjąłem. Tak jakby ktoś nie pamiętał, sampling to użycie w utworze muzycznym dźwięków z innego utworu; mogą to być pojedyncze dźwięki lub dłuższe sekwencje. Akurat hip-hop to taki gatunek, w którym samplowanie to chleb powszedni. Co jak co dla wielu osób taka praktyka jest niedopuszczalna, porównywana do kradzieży. Dla mnie jest to stanem normalnym, który nikomu nie powinien wadzić. Tak było od początku tej kultury i mam nadzieję że pozostanie, bo większość moich ulubionych utworów powstała na sampelkach. Inną sprawą jest także sposób tworzenia. Podstawowo powinno się wykorzystywać płyty winylowe. Wielu artystów nieprzychylnie odnosi się do producentów, którzy wykorzystują  mp3 do samplowania. Według mnie to nie ma znaczenia, każdy sposób jest dobry, a mam wrażenie, że wielu odbiorców nie dostrzega różnicy pomiędzy sposobami.
A na dziś utwór, który wywołał dosyć duże zamieszanie na youtube z powodu dzisiejszego tematu. 

Miuosh - Na zawsze

Bardzo dobry kawałek, w którym autor opowiada że wspomnienia będą z nami na zawsze, do których w każdej chwili będzie można wracać. Jednym z nich jest graffiti, przypuszczam że Miłosz w latach młodzieńczych podnosił poziom swojej adrenaliny malując pociągi itp. Jednak wracając do burzy w komentarzach, wielu oskarża autora o kradzież bitu z utworu Nneki- My home. Sam mogę powiedzieć że poziom zaczerpnięcia próbki jest duży. Mnie to wali i nie przejmuje się tym, a dodatkowo bardzo mi się podoba sam utwór Nneki...
Miuosh:
"na zawsze, na zawsze,
na zawsze, na zawsze, na zawsze.

Szybko mijają dni, szybko mijają lata,
on ma do czego wracać, on ma to na zawsze,
na zawsze, na zawsze, na zawsze, na zawsze
."


Nneka - My home

...podoba?? Nie, to słowo w zbyt małym stopniu oddaje moje nastawienie do piosenki. Uwielbiam ją. Słowa, muzyka, głos sprawiają że bardzo lubię do niej wracać. A treść też bardzo jest mi bliska. W momentach kiedy czuję się źle, ktoś lub coś jest przeciwko mnie i nie mogę sobie z czymś poradzić wiem że zawszę mogę znaleźć siłę w Bogu.

Podobno Hip- hop znany jest z samplowania. A tu w tym utworze także możemy próbkę takową znaleźć. Mam wrażenie że w obecnym świecie już tyle zostało wymyślone w muzyce, że ciężko stwarzać innowacyjne utwory. Wielu artystów stosuje, to co już mamy na rynku od wielu, wielu lat. Pewnie będzie zdarzać się to coraz częściej, bo możliwości się wyczerpują. Ważne by ,,nowe” utwory posiadały wysoki poziom, by nasz Frederyk Chopin nie musiał się wstydzić tego co dzięki niemu powstaje. 
Nneka:
"Where do I go when this world forsakes me
Who do I turn to when they put me down
You are my hope, when they all backstab me
You're my beginning, my middle, my end
When there is a hole in this heart of mine
When they put me down, oh you know
You are my home
My beginning, my middle, my end
My beginning, my middle, my end"

Frédéric Chopin - Nocturne No. 20 in C sharp minor, Op. Posth

Miłego wieczorku, a jako, że słów za dużo nie ma w tym utworze to posłużę się innym cytatem:

"Rezaj go rezaj, wytnij, potnij.

Świeży, sprawny i wciąż bezrobotny."


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz